It is better to be hated for what you are than to be loved for what you are not


28 October 2012

Bagaimana nak tahu kesusahan Allah bagi itu tanda Allah sayang kita atau Allah hukum kita?

Panjang tajuk ni kan??

Tapi jawapannya senang saja.

Setiap kesukaran/kegagalan/kesusahan/kepayahan yang diturunkan kepada kita adalah ujian oleh Allah kepada kita.  REAKSI kita kepada masalah itu yang menentukan sama ada masalah itu turun sebagai tanda Allah sayang kita atau Allah menghukum kita.

Sekiranya kita mengalami kegagalan atau kepayahan, kita mengatasinya dengan cara yang diredhai, kita berusaha dan at the same time kita menjadi semakin dekat dengan Allah, contohnya tidak lupa solat dan tidak mengengkari perintah Allah maka...itu ertinya kegagalan/masalah yang Allah beri itu adalah tanda Allah sayangkan kita, dan mahu kita lebih mengingatiNya.

TETAPI..

Sekiranya kita mengalami kegagalan atau kepayahan, kita jadi lemah, jadi lebih jauh dari Allah.  Kita berputus asa, kita salahkan Allah atau kita persoalkan Allah hingga kita melakukan perkara yang dilarang Allah.  Maka, itu tandanya, ujian/kegagalan/kepayahan yang Allah beri itu adalah sebagai hukuman Allah pada kita.

Sumber :  How To Overcome Hardship by Sheikh Yahya


4 comments:

  1. very relevant to me this posting.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. terima kasih atas perkongsian. Bagi yang ingin mengikuti rancangan Overcoming Hardship by Sheikh Yahya, boleh berkunjung ke siniInysaAllah beroleh manfaat

    ReplyDelete
  3. Danial Haiqal, terima kasih sbb bagi link tu...bolehlah di share utk semua benda baik begini..besar pahala tu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...