It is better to be hated for what you are than to be loved for what you are not


02 May 2011

Saya tak suka tulis ni tapi saya TERPAKSA


just a thought
if you buy emas dirham, mana nak simpan? dlm rumah? klu rumah masuk pencuri? simpan di bank? kena byr fees kat bank- not cost effective


I pm this through fb to an ex-schoolmate last week who is very much in this emas dirham issue from the day I knew her.  I expect with her wide wisdom of this emas dirham thingy, I will get a simple direct-to-the-point answer.

But instead she accused me of 'mempertikaikan' bab agama. Adakah bab2 agama ini baginya adalah satu soalan TABOO???  Tak boleh tanya? Kalau aku tanya ertinya aku orang kafir sebab tak kaji Quran dan Hadis?  Sejak bila pula bertanya (bila perlukan jawapan cepat) jadi satu kesalahan.  Kalau aku rasa orang yang aku tanya itu ilmunya tinggi dari aku, salah ke aku bagi pendapat dan minta jawapan darinya? Jika dengan bertanya atau beri pendapat bererti aku bodoh, ye memang aku bodoh.  (Actually, bila aku renung 3x soalan aku tu, ada juga nampak bodoh aku ni kan? )Tapi sekurang2nya aku bertanya.  Aku tak la bodoh sombong.  WHO ARE YOU TO LABEL ME??

I asked her a simple short question and she could just answer me back with 

"Simpan emas tu menguntungkan seperti dinyatakan dalam Al-Quran & Hadis.  Bank only charge RM100/year if we use their safebox".  Simple, direct to the point! dan tak menyakitkan hati aku.   

tapi tak. Dia bagi jawapan yang begitu cynical because from my understanding of her writings I can feel that she looked down on me and seolah2 saya ni macam mualaf baru keluar dari Perkim petang tadi.


2)  Isu ke 2.  (Ye, aku masih tak puas hati ni.  Doktor tak bagi aku simpan dalam hati nanti aku depressed, bila depressed jerawat tumbuh melata, aku x ckup duit nak beli krim jerawat)

Dalam pm pada saya turut dilahirkan ketidakpuasannya pada satu entry di blog.  

I wrote in "Wasiat Mama" - DON'T HAVE A BABY UNTIL YOU'RE MARRIED

She said I'm encouraging my children to 'live together before wed'.  If my children are not muslim (actually all religions mewajibkan kawin dulu baru buat anak so actually what I wrote should NOT be an issue at all) maybe anak I will misunderstand what I've written there BUT . . .

Sebagai seorang Islam dah tentu kita semua tahu Rukun Iman & Rukun Islam.  That's the foundation of Islam. Of course, when I wrote the above, I mean you have to get married first before you can have SEX and later only plan to have a baby.  Yes, my blog readers, SEX shouldn't be a taboo matter too.  Discuss this with your kids.  

Maybe she would prefer if I wrote :-

"Please get married before you have sex.  But before you have sex, please don't forget to baca doa bersetubuh.  Please do it under the blanket like Rasullullah and don't forget to mandi wajib thereafter.  Oh yes, make sure your kids is not around".   

Aku ni tulis blog suka2 and tak terpikirpun ada yang religiously read my blog macam  baca paper Metro.  Anyway, I don't have any plans nak buat entry "Tips Senggama" ;-)

By the time my kids are able to read my blog, they can read between the lines.  Children nowadays are not dumb.  Maybe we were all dumb when we were kids but nowadays information is just at their fingertips.  Anyway, I've educated my kids of this matter personally long before I even  have a blog.  Do I have to write in my blog stating "Hari ini saya telah menerangkan kepada anak2 saya cara2 solat" atau perlukah saya update status fb saya dengan menulis  "Sedang bersiap ke masjid bersama anak2 untuk solat jemaah" atau  "Semalam saya buat solat dhuha, pasni nak buat solat sunat lak" or maybe "Saya dah ajar anak2 cara bersenggama.  Anda bagaimana?"

I feel the need to clarify her statement that "Aku berani tegur kerana Islam".  Menegur ada caranya.  Sama juga dengan mendidik.  Tiada manusia yang suka ditegur dengan cara mengaibkan atau merendah2 dirinya.    Tegurlah dan didiklah secara halus, berhikmah dan berilmu kerana Islam itu sangat indah.  Keindahan itu pudar bila kita pandang rendah sesama kita, bila kita lebih mudah menghukum dari memahami, bila kita letak Allah hanya pada tulisan dan ucapan - bukan pada hati kita.  (nape aku rasa macam tulis skrip Al-Hidayah je?)

Kita semua ada akal.  Janganlah sekali-kali kita menilai atau menghukum oranglain.  Anda tidak serumah dengan saya, tidak tidur sebantal atau tidak pernahpun bercakap hati ke hati dengan saya atau makan sepinggan dengan saya.   Anda baru je jumpa saya 2, 3 jam TIBA2 anda suruh kaji Al-Quran dan Hadis. 

Anda sedang bawa kereta tetiba saya cakap penuh sinis dekat awak "KAU NI  DAPAT LESEN TERBANG KE? KAU TAK BACA KE BUKU UNDANG2 JPJ SEBELUM BAWA KERETA ?"  Apa perasaan anda?

Saya letih la nak kena explain dan taip2 ni.  Blog ni pun aku tak register Nuffnang, kalau traffic aku naik pun tak dapat 1 sen pun.  Saya tulis pun untuk puaskan diri sendiri.  Tak lebih tak kurang.  

Saya rasa saya ni bukan la seorang sensitif.  Ok, saya mengaku saya sensitif (sebab perempuan diberi lesen untuk sensitif lebih2) tapi sensitif saya bertempat.  Anda kata anda tak sensitif ye? Saya boleh buat anda sensitif, tadahal.


p/s   What we really need is MUSLIM ENLIGHTENMENT. Perlukan pembebasan minda dari penyakit VICTIMHOOD yang melampau serta menjauhi retorik rasis - Obefiend



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...