It is better to be hated for what you are than to be loved for what you are not


18 February 2011

How to have proper gym etiquette

Semua dah tahu etika/adab makan, etika di pejabat, etika semasa temuduga.  Tapi tak ramai yang tahu bila ke gim, ada etika yang perlu dipatuhi.  Actually, aku pun baru tau pasal ni.  Sebelum ni aku masuk je gym terus senyum kat receptionist situ sambil mintak dia jaga kunci kreta & hphone aku. Pastu aku terus buat warm-up & guna je sume equipment kat sini macam gym tu kononnya nothing can go wrong kat sana.  Bila orglain pandang2 kat aku, aku buat muka mcam aku tau apa aku buat, like nobody business.  Gosh! I was totally wrong!  Skrang dengan tips dibawah ini saya tidak akan diketawakan lagi oleh mamat2 kat gym tu...

1.  Wear proper attire.  
U can't wear this to gym unless u r Ronald!

Pakai pakaian sukan & kasut sukan yang sesuai.  Takyah branded pun, asalkan sesuai t-shirt serap peluh dan tracksuit dan kasut sukan.  Jangan tak tau aku perati ada orang pakai jeans lari atas treadmill!  Dia siap cakap dengan aku tak sempat tukar baju tapi dia bagitau rumah dia dekat je kat belakang gim tu!?? Fyi, after 2 weeks going to the gym religiously, aku berdikit2 beli baju & kasut Adidas, Nike tapi bukan nak menunjuk tapi saje nak bagi aku semangat jangan give-up pegi gym.  Exercise With Style!!! betul tak?  O ye..pakai MP3 sekali so aku takyah dengar lagu2 Tamil yang budak kaunter tu dok pasang kuat2 tiap2 ari. (ok, ni dah lari sikit dari topik).

2.  Wipe down your equipment

Takde sape suka pegang handle equipment yang penuh dgn peluh masam anda.  Jadi, sila lap handle tu lepas guna. Lagipun dapat elakkan jangkitan penyakit jika org sebelumnya ada selsema atau kurap ke hapa.

3.   Don't hog the equipment

Kalau anda nampak orang asyik pandang2 je kat kau so jangan la cepat perasan body ko cantik slim atau berketak2.  Sebenarnya org bukan pandang kat body kat tapi orang meluat sebab kau dah lama kat treadmill.  Hello....oranglain pun nak guna gak.  Agak2 la sikit.

4.  Ask someone is done with a machine if it looks like they might still be using it.

Sila tanya dulu orang sebelumnya samada dia dah habis guna ke belum.  Jika dah, barulah anda guna.  Kekadang pasal benda kecik ni bleh buat bergaduh jugak.  Kat gym aku biasa aku pegi takde lagi la kes ni berlaku sebab tak ramai masuk gym.  Lagipun, aku sorang je pompuan kat sana so kiranya mamat2 ni terpaksalah beralah kat makcik ni.

5.  Rerack your weight

Lepas anda gunakan alat angkat berat, silalah tanggalkan plate pemberat tu balik.  Mungkin kau kuat boleh angkat sampai 20 kg tapi kau kena jugak pikir oranglain lepas kau yang kurus melidi nak buat weight lifting tu kena minta tolong 2, 3 orang keluarkan plate dari batang tu.

6.  Don't be shy to ask around

Bertegur sapalah dengan semua orang kat gym tu.  Jangan buat muka sombong macam kau dah tau sume.  Yelah, kau mungkin ingat nothing could go wrong because all instructions are sticked at the equipment.  But you could also do it the wrong way & ended up like a fool!  Be friendly to the regular patrons there & tebalkan muka dapatkan tips exercise yang betul.  Actually, this is actually the MOST IMPORTANT TIP!  I've just learnt a lot from a regular patron there who has corrected almost all the techniques I've been practising for the last 4 weeks!! (Thanks a lot Adam).

Lastly, SWEAT UP THE SMART WAYS & IN STYLE !!! bye...




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...